-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از آيه اِنَّ اللّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّيَ يُغَيِّروا ما بِاَنفُسِهِم چيست؟

پرسشگر محترم! خداوند متعال در سوره رعد، آيه 11 (آيه مورد نظر شما) ميفرمايد: براي انسان مأموراني است كه پي در پي، از پيشرو، و از پشت سرش او را از حوادث ]غير حتمي[ حفظ ميكنند، ]ولي[ خداوند سرنوشت هيچ قوم ]و ملتي[ را تغيير نميدهد، مگر آن كه آنهاخود را تغيير دهند، و هنگامي كه خدا اراده سويي به قومي ]به خاطر اعمالشان[ كند هيچ چيز مانع آن نخواهد شد، و جز خدا سرپرستي نخواهند داشت.

به دنبال آيات گذشته سورة مذكور مبني بر خبر داشتن خداوند از پنهان و آشكار مردم و حاضر و ناظر بودن او، در آية مذكور اضافه ميكند كه خداوند متعال حافظ و نگهبان بندگان خود نيز ميباشد و اين حفاظت بيقيد و شرط نيست و انسان خودش نيز بايد كاري نكند كه سرنوشت خويش را تغيير دهد; اِنَّ اللّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّيَ يُغَيِّروا ما بِاَنفُسِهِم و سپس باز براي آن كه اشتباه پيش نيايد كه با وجود مأموران الهي كه عهدهدار حفظ انسان هستند، مسأله مجازات و بلاهاي الهي چه معنا دارد، در پايان آيه اضافه ميكند، هرگاه خداوند به قوم و جمعيتي اراده سوء و بدي كند راه دفاع و بازگشت ندارد و كسي جز خدا ياور او نيست و اگر خداوند به عذاب و مجازات دستور دهد، حافظان و نگهبانان دور شده و انسان را تسليم حوادث ميكنند.

از آيه مذكور بر ميآيد كه عدهاي از فرشتگان مأمور حفاظت از انسانهاي مؤمن هستند و انسانها را از گزند آفات و حوادث در بسياري از موارد حفظ ميكنند.

آيه مورد اشاره به اين حقيقت نيز اشاره دارد كه انسان قبل از هر چيز و هر كس خودش مقدرات و سرنوشت خويش را رقم ميزند و در بسياري از موارد عامل خوشبختي و يا بدبختي به خود او بر ميگردد و در واقع اراده و خواست انسانها و تغييرات دروني آنهااست كه آنهارا مستحق لطف يا مستوجب عذاب خداوند ميكند; يعني اراده خداوند متعال در طول اراده و اختيار انسان است و سرنوشت فرد يا ملتي در گرو اعمال خود آنهااست.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي; ج 11، ص 308 ـ 311، انتشارات اسلامي، قم / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 10، ص 142 ـ 147، دارالكتب الاسلامية، تهران. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.